Médiá

Vyhľadať
Close this search box.
Vyhľadať
Close this search box.

Tlačová správa SKZL

Tlačová správa, 14. 12. 2023

Slovenská komora zubných lekárov, ako odborný garant zubného lekárstva na Slovensku, má svojimi orgánmi schválené okruhy zefektívnenia zubno-lekárskej starostlivosti.

A. Odborná komunikácia a nastavenie kompetencií

PVV 2023 nastavilo rámcové vízie, návrhy a riešenia v oblasti zdravotníctva. Očakávame od ministerstva zdravotníctva pravidelnú a intenzívnu odbornú komunikáciu. Ponúkame odborné a legislatívne riešenia z dielne Slovenskej komory zubných lekárov. Máme niekoľko otvorených tém – zavedenie nového katalógu zdravotných výkonov do praxe; zabezpečenie cez programový rozpočet predvídateľné financovanie tak, aby všetky segmenty zdravotnej starostlivosti mali jasné pravidlá financovania; zavedenie celoslovenského programu prevencie ústneho zdravia; zabezpečenie garancie štátu na dostupnú ústnu starostlivosť v rámci zubno-lekárskej služby prvej pomoci.
Ministerka zdravotníctva je kľúčová osoba k nastaveniu systémových zmien a pravidiel v zdravotníctve, ktoré by mali byť prínosom pre odbornú ako i laickú verejnosť.  

V celom procese zdravotnej starostlivosti majú nezastupiteľnú úlohu stavovské organizácie (komory), s ktorými je nevyhnutná spolupráca. Podpora a odborné zázemie poskytované zo strany týchto organizácií je výrazne prospešné pre správne nastavenie jednotlivých procesov v zdravotnom systéme. Za nevyhnutné považujeme doriešiť problematiku postavenia a zvýšenia kompetencií  stavovských organizácií v zdravotníctve tak, aby komory mohli reálne vykonávať svoje úlohy, ktoré im zákonná úprava zveruje, čo je vo väčšine krajín Európskej únie samozrejmé.  Prečo?

B. Nelegálna/e zubná/é ambulancia/e na Slovensku

Slovenská komora zubných lekárov nemá informácie o takýchto nelegálnych zubných ambulanciách. Dozvedá sa o probléme buď z médií, prípadne od občanov.

  1. Ak by dostala takýto podnet, akú má komora kompetenciu.
  • Komora nemá podľa platného právneho stavu žiadnu kompetenciu v možnosti postihu takéhoto subjektu alebo zubného lekára, ktorý pre takýto subjekt poskytuje zdravotnú starostlivosť.
  • Orgánom, ktorý môže vykonávať kontrolu takýchto subjektov je príslušný samosprávny kraj a súčasne môže v správnom konaní uložiť v zmysle § 83 ods. 3 písm. a) zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti pokutu vo výške 33 193 eur. Je potrebné uvažovať, či uvedená výška pokuty má dostatočne preventívny charakter a rovnako nie je potrebné uvažovať aj o minimálnej spodnej hranici pokuty, napríklad vo výške 5000 eur.
  • Je potrebné, aby o kontrolách takýchto subjektov a ich výsledkoch, ktoré sú vykonávané samosprávnymi krajmi, bola informovaná komora.
  • Na základe týchto skutočností (výsledkoch kontrol) by komora mohla napr. odobrať licenciu odbornému garantovi.
  • V prípade, ak poskytujú zdravotnú starostlivosť a nespĺňajú zákonné podmienky tak uvažovať o ich sankcionovaní zo strany inšpektorátov práce.
     
  1. Prečo má fungovať súčinnosť a aktualizácia a zdieľanie dát (MZ SR, ÚDZS, NCZI, ZP-ne a Komora).
  • Poskytovanie zdravotnej starostlivosti musí byť vzhľadom na jeho charakter a prevládajúci verejný záujem poskytované zdravotníckymi pracovníkmi, ktorí spĺňajú zákonné podmienky a u oprávnených subjektov. Z uvedeného dôvodu je jedinou možnosťou zdieľať aktuálne údaje v potrebnom rozsahu údaje medzi subjektmi, ktoré môžu vykonávať kontrolu.
     
  1. Čo musí spĺňať zubný lekár, ktorý získal vzdelanie v tretích krajinách (mimo EÚ).
  • Má alternatívne možnosti výkonu zdravotníckeho povolania:
    a) v postavení stážistu len raz a to po dobu najviac 18 mesiacov u jediného poskytovateľa pod dohľadom jeho ošetrujúceho zdravotníckeho pracovníka;
    b) registráciou v komore po absolvovaní doplňujúcej skúšky, na základe ktorej môže požiadať o vydanie rozhodnutia o uznaní odbornej kvalifikácie ministerstvo školstva.

    Odporúčanie pacientom:

  1. Čo si má pacient všímať, resp. overiť než vstúpi do neznámej zubnej ambulancie.
  • Každá ambulancia musí mať viditeľné označenie druhu zdravotníckeho zariadenia (§ 7 ods. 3 a 4), jeho odborné zameranie, obchodné meno alebo meno a priezvisko držiteľa povolenia, právnická osoba je povinná uviesť aj meno a priezvisko odborného zástupcu, a ak má určeného náhradného odborného zástupcu, meno a priezvisko náhradného odborného zástupcu; označenie musí byť v štátnom jazyku.

 

     2. Poskytne komora pacientovi údaj o zubnom lekárovi? Ak áno, aký.

  • Komora má obmedzené možnosti ohľadom poskytovania údajov z registra zubných lekárov. Domnievame sa však, že nie je rozporné so zákonom o ochrane osobných údajov potvrdenie skutočnosti bez poskytnutia ďalších údajov, či konkrétne meno je alebo nie je evidované v registri zubných lekárov.
  • 2. Poskytne komora pacientovi údaj o zubnom lekárovi? Ak áno, aký.
  • Komora má obmedzené možnosti ohľadom poskytovania údajov z registra zubných lekárov. Domnievame sa však, že nie je rozporné so zákonom o ochrane osobných údajov potvrdenie skutočnosti bez poskytnutia ďalších údajov, či konkrétne meno je alebo nie je evidované v registri zubných lekárov.
  1. V prípade, že sa stretne pacient s nejakým problémom v rámci zubného vyšetrenia, na koho sa má obrátiť.
  • Pacient má možnosť sa v prvom rade obrátiť na zdravotnícke zariadenie, v ktorom mu bola poskytnutá zdravotná starostlivosť.
  • V prípade, ak sa problém nevyrieši takýmto spôsobom má možnosť obrátiť sa na orgány príslušné na výkon dozoru. V prípade zdravotnej starostlivosti je ním Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. V prípade iných pochybení (napr. chýbajúci cenník, ordinačné hodiny, a pod.) samosprávny kraj a v prípade etických pochybení ošetrujúcich zubných lekárov Slovenská komora zubných lekárov.

    C. Preventívne prehliadky u zubného lekára treba absolvovať počas celého roka. Objednať sa na preventívnu prehliadku koncom roka je nereálne.

     

Zubnolekárska starostlivosť v Slovenskej republike v roku 2022

Bratislava, 5. december 2023 – Najnovšia štatistika Národného centra zdravotníckych informácií prináša údaje o ambulantných výkonoch zubného lekárstva, orálnom zdraví detí, ako aj o počte a význame preventívnych prehliadok. Z celkového počtu evidovaných pacientov absolvovala preventívnu prehliadku menej ako polovica. Ošetriť chrup pritom bolo potrebné až u 66,9 percent pacientov, u ktorých zubári vykonali preventívnu prehliadku.

Ambulancie zubného lekárstva v roku 2022 evidovali 5 290 845 pacientov a nahlásili 6 549 408 návštev pacientov. Evidovaní pacienti navštívili stomatologickú ambulanciu priemerne 1,24-krát za rok.

Preventívnu prehliadku absolvovalo 47 % evidovaných pacientov (v počte 2 505 974). Oproti roku 2021 vzrástol počet preventívnych prehliadok o 5,2 %, avšak pri porovnaní s priemerným počtom preventívnych prehliadok za roky 2015 – 2019 išlo o pokles o 10,9 %. Z celkového počtu osôb, ktoré absolvovali preventívnu prehliadku, bolo potrebné ošetriť chrup u 66,9 % pacientov.

Celý materiál na www.nczi.sk    

https://www.nczisk.sk/Aktuality/Pages/Zubnolekarska-starostlivost-v-Slovenskej-republike-v-roku-2022.aspx